2 regels om het fietsen veiliger te maken

Home / Blog / Veiligheid / 2 regels om het fietsen veiliger te maken

In dit blog zal ik je 2 regels vertellen om het fietsen veiliger te maken.

Regel 1: wees niet agressief op kruispunten

45% van de botsingen tussen fietsen en auto’s vinden plaats op kruispunten.

Er zijn verschillende websites met diagrammen van veelvoorkomende fietsongevallen, ondersteund door statistieken over botsingen tussen fietsers en auto’s. Als je kijkt naar de 10-12 meest voorkomende soorten ongevallen, is één ding duidelijk: kruispunten zijn slecht. Behandel ze alsof het gevarenzones zijn, zelfs als de wet zegt dat je erdoorheen kunt vliegen.

Statistieken vertellen ons dat botsingen tussen auto’s en fietsen vaak voorkomen op kruispunten, vooral in stedelijke gebieden. De kans op een aanrijding is ongetwijfeld groter als de fietser zo hard mogelijk aan het slingeren is, starend naar zijn of haar timer of triatlonhorloge, en probeert een nieuwe PR in te stellen op hun favoriete segment van hun normale rit.

Kruispunten zijn smerig. Bestuurders staan ​​vaak onder druk om een ​​vuurtje te maken of om de naald tussen een paar rijdende voertuigen in te rijgen, waardoor je een zittende eend wordt. Ontspan, doe niet aan je gemiddelde snelheid en vertraag. Behandel elke kruising alsof u op een gegeven moment op de rem moet trappen.

Regel 3: Gebruik veiligheidslichten voor fietsen

Dagrijverlichting voor fietsen is de laatste jaren steeds populairder geworden. Hoewel er in de fiets gemeenschap enige discussie is over de vraag of deze lichten nodig en zelfs legaal zijn, lijken ze een veiligheidsvoordeel te hebben. Anekdotisch heb ik als bestuurder de neiging om die felle, knipperende lichten op te merken lang voordat ik een fietser op de schouder zou hebben opgemerkt.

Hoewel ik graag meer studies over dit onderwerp zou willen zien (misschien zal Complete Tri er een bestellen!), Er zijn enkele studies die veelbelovende resultaten laten zien. Uit een Deens onderzoek bleek dat de felle, knipperende looplichten het aantal auto-fietsongevallen overdag met 20% tot 30% of meer verminderen. Dat is een belangrijke bevinding.

Uit een studie van Clemson University bleek ook dat een knipperend achterlicht veel zichtbaarder was dan een altijd-aan-achterlicht op 200 meter afstand.

Wat is het debat in de fiets gemeenschap? Sommigen zijn van mening dat de lichten het voor auto’s moeilijker maken om uw snelheid en afstand te beoordelen, en een vervormd, verwarrend beweging signaal naar de bestuurder van een auto sturen. Daar is enige verdienste aan, aangezien een flitslicht een abrupt, stroboscoop achtig beeld kan afwerpen.

Er is ook een hinder factor, vooral op paden. Je fietst in alle rust en natuur en gedurende 45 seconden kijk je naar 1.600 lumen die van een andere fietser op je afkomt.

Bekijk ook

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.